Mikkelin kaupungin koulukyydit

3.1.2016

Mikkelin kaupungin koulukuljetusten kilpailuttaminen 2016.

Tuntuu aika omituiselle, että kaupunki on hyväksynyt koulukuljetuksiin yrityksiä, jotka ei noudata kaupungin asettamia ehtoja (Yleiset hankinta kriteerit Kaupunginhallitus 24.11.2014 § 429) jotka jo tarjouspyyntö vaiheessa on asetettu. Näitä ovat mm. työehtosopimukset, kuuluminen työnantaja rekisteriin ym. Koululaiskuljetuksissa, liittojen tulkinta linja-autohenkilökunnan työehtosopimuksen 1 §:stä: joka on linja-autoliikenteen työehtosopimuksen mukaista ajoa.

1. Linjaliikennettä on kaikki aikataulun mukainen reittiliikenne yrityksen toimi­alasta ja kuljetettavasta ajoneuvosta riippumatta. Reitillä voi olla poik­keamia.

2. Tilausajoliikennettä on linja-autoyrityksen suorittama linja-autoliikenteen ti­lausajoliikenne sekä kaikki linja-autolla suoritettu perinteinen linja-­autoliikenteen tilausajoliikenne yrityksen toimialasta riippumatta. Linja-autohenkilökunnan työehtosopimusta ei sovelleta perinteisessä taksilii­kenteessä. Nyt yritykset hakee kuljettajia mm provisio palkalla, mainittakoon että linja-autoalan työehtosopimuksessa ei ole sanaa proviosiopalkka.

Tämä jos mikä on työehtosopimuksen vastaista.

Kaupungin ON PUUTUTTAVA NÄIDEN YRITYSTEN TOIMINTAAN. YMMÄRRÄN KAUPUNGIN SÄÄSTÖTARPEET. MUTTA NYT STOP. Lisäksi tarjous pyynnön jättänyt  yritys Kajon on ns. voittanut kuljetus sopimuksen 4 linjaa, palkan maksaja on kuitenkin muu kuin tarjouksen jättäjä. Hankinta laki jota kaupunki noudattaa sanoo että alihankkijoita ei voi olla/tai jos käytetään alihankkijaa niitä koskee samat ehdot kuin tarjouksen jättänyttä. Mainittakoon Kajon yhtiönä on ollut työtuomioistuimessa aiemminkin 2012 työehtosopimuksen noudattamattomuuden johdosta ja hävinnyt 9800€ riidan yksipuolisella päätöksellä.

Nämä yhtiöt vääristää kilpailua ja oman alueen liikenneyhtiöitä, jotka noudattaa linja-autoalan työehtosopimuksia. Mikkelin kaupungin tulee valvoa kaikki kaupungin kuljetukset, jotka ajavat säännöllistä linja-liikennettä noudattavat työehtosopimusta jo tarjouksen jättövaiheessa ja myös koko sopimuskauden aikana.

Juha Hakkarainen

Taksi ja Linja-autonkuljettaja

Mikkelin Automiehet ry sihteeri

AKT taksijaoston jäsen

AKT Valtuuston varajäsen

SAK Mikkelin seudun paikallisjärjestön varapj.